Koud & warm tegelijk - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anne Ouwelant - WaarBenJij.nu Koud & warm tegelijk - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Anne Ouwelant - WaarBenJij.nu

Koud & warm tegelijk

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Augustus 2014 | Brazilië, Porto Alegre


Lieve allemaal,

er is alweer ruim anderhalf jaar verstreken sinds mijn laatste berichtje op deze weblog. En in die anderhalf jaar is er veel gebeurd… Zo ben ik sinds 1 april 2014 aan het werk als “project developer Brazil” voor Wings of Hope Duitsland. En dat is stiekem wel een beetje mijn droombaan! Wings of Hope Duitsland geeft psychosociale hulp aan kinderen en jongeren in oorlogs- en conflictgebieden (zoals Irak, Israël, Palestina en El Salvador) en verzorgt trainingen op het gebied van o.a. psychotraumatologie aan lokale leraren, psychologen, pedagogen, maatschappelijk werkers en andere beroepsgroepen, die in deze landen rechtstreeks werken met getraumatiseerde kinderen en jongeren. Op deze manier hoopt Wings of Hope Duitsland bij te dragen aan vrede en verzoening. En ik nu dus ook!

Op 13 augustus 2014 ben ik naar Brazilië gevlogen met de opdracht om hier in ruim drie weken tijd verschillende, reeds bestaande projecten van onze partnerorganisatie te bekijken en te praten met de directie, coördinatoren en medewerkers van die projecten. Zo ga ik in kaart brengen of er behoefte is aan trainingen in bijv. psychotraumatologie, kunstzinnige therapie, traumapedagogie of preventie van burn-out voor medewerkers. En dat doe ik eerst in Porto Alegre (van 13 t/m 23 augustus), dan in São Paulo (van 24 t/m 29 augustus) en daarna nog in Rio de Janeiro (van 30 augustus t/m 5 september). Vervolgens moet er in de tweede week van oktober 2014 een projectvoorstel op tafel liggen en, als alles dan wordt goedgekeurd en de financiën helemaal rond zijn, dan begint dit nieuwe trauma-project in Brazilië waarschijnlijk op 1 december 2014!

Goed, dat is het “formele” gedeelte van mijn nieuwe reis naar Brazilië. Dan nu het “informele” gedeelte: oooooohhh, wat is het TE GEK om weer terug te zijn in Brazilië!!! Heel apart, hoe het eigenlijk meteen bij aankomst weer heel gewoon voelde om hier te zijn. Nou ja, de kou van Porto Alegre was wel even wennen. Ik was serieus niet voorbereid op 8 graden Celsius (lees: ik heb niet eens een jas bij me), maar gelukkig schijnt sinds een paar dagen het Braziliaanse zonnetje weer. Een super vriendelijk en behulpzaam team van onze partnerorganisatie (de Braziliaanse luthers-evangelische kerk) heeft een heel programma voor mij gemaakt, waarin ik zo veel mogelijk projecten en mensen ontmoet. Dit betekende ook dat ik, na ongeveer 24 uur lang gereisd te hebben, een nacht van zes uurtjes kon maken om vervolgens al op mijn eerste vergadering te verschijnen (oef!). En zo ben ik eigenlijk meteen vanaf dag één keihard aan het werk geweest. Dat maakte dat ik vooral de eerste dagen nog niet meteen zo goed mijn draai wist te vinden, maar sinds afgelopen maandag heb ik die draai weer gevonden en ben ik ontzettend blij om hier te zijn! Ik kom op gave, goed gestructureerde, indrukwekkende projecten en ontmoet gemotiveerde, enthousiaste, ervaren en warme mensen. En ik word overal met open armen ontvangen door de doelgroep: van kinderen, jongeren en verstandelijk gehandicapten tot en met bejaarden, mijn kapsel en de blauwe mascara zijn meteen onderwerp van gesprek en ik zoen en omarm me wat af... Nog belangrijker: tot nu toe lijkt het werk van Wings of Hope op al deze projecten een zeer welkome aanvulling (op hun behoeftes) en een mooie uitdaging.

Vandaag had ik voor het eerst even een dagje vrij, dus ik ben eens uitgebreid gaan lunchen (in een – voor de Brazilië-kenners onder jullie – “kilograma restaurante”), ik ben weer up to date qua pedicure en manicure, en alle foto’s van de afgelopen dagen staan weer op mijn computer. Donderdag en vrijdag heb ik nog twee dagen met afspraken, waarna ik zaterdag de stad een beetje ga verkennen, om zondag alweer naar São Paulo te vliegen. Ik vind het heel spannend en super interessant om deze nieuwe steden te leren kennen. Zo ben ik hier in Porto Alegre in de stad van de cowboys (“gaúchos”), de échte barbecues (althans, dat vinden ze zelf), veel blauwe ogen en blonde haren vanwege vroegere Duitse immigratie, de kou (brrr) en nog behoorlijk veel gender-gerelateerd geweld (“de macho-man die de vrouw mishandelt”). Maar ook hier is de drugshandel inmiddels doorgedrongen, dus ook deze stad wordt gekenmerkt door drugsgerelateerd geweld en trauma’s. Kortom, werk aan de winkel!

Ik zal jullie de komende 2 weken zo nu en dan op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen hier. O ja, en zeg a.u.b. NIETS op Facebook over mijn verblijf hier in Brazilië, want ik probeer wat Braziliaanse vrienden (met name Fabio) te gaan verrassen in Rio de Janeiro op zaterdag 30 augustus! Dat gaat zó leuk worden, aangezien o.a. Fabio echt geen flauw idee heeft dat ik op dit moment in Brazilië ben!

Veel liefs, um grande abraço & um beijo enorme,

Anne

  • 21 Augustus 2014 - 09:57

    Toon Van Den Berg:

    Lieve Anne
    Dag bakje koffie.
    Je hebt het weer helemaal voor elkaar, dat is wat jij wil.
    Ik hoop van harte dat jij het naar je zin hebt, en dat je kunt doen
    waar je voor gekomen bent.
    Kijk goed uit, maak er wat van, en aan iedereen de groetjes.
    Liefs
    Toon

  • 21 Augustus 2014 - 10:41

    Liselot:

    Ha lieverd,
    Ziet er weer goed uit en leuk om je verhalen te lezen! Zet m op en 8 graden? brrrrr koop een warme muts haha

  • 21 Augustus 2014 - 14:59

    Mieke:

    Lieve Anne, gelukkig had je wel een vest en shawl bij je!
    Je verslag en de foto's zijn weer hartverwarmend. Ga zo door
    en ik blijf graag op de hoogte! Dikke kus, Mieke

  • 21 Augustus 2014 - 16:24

    Lieve Nijs:

    Hoi Anne,
    Ge bent me er toch ook eentje uit de duizend!! Leuk verhaal, en dat we het weer een beetje mogen volgen. En dat het is wat je zo graag wilt. En die leuke foto's. Geniet ervan. En courage voor als het 'n keer tegen zit. En heel veel liefs van deze kant van de wereld!!

  • 22 Augustus 2014 - 16:55

    Merijn:

    Geweldige meid met hart op de goede plaats! Xxx

  • 22 Augustus 2014 - 23:42

    Wij Drietjes Van 4 Hoog...:

    Heerlijk.... Weer meelezen met de verhalen....
    Ik verdrink erin en wens je veel plezier en vooral veel nieuwe mooie momenten die herinneringen worden..
    Zonder stress van appels...
    Kusssssss van ons.

  • 24 Augustus 2014 - 10:54

    Gijs En Hilda Wanders:

    Veel succes en plezier daar, lieve Anne. Je bent zo gemotiveerd en inspirerend. Een engel van hoop. We hebben je een mail met een update van onze kant gestuurd. Fijn om je te volgen op deze site met als altijd blij makende foto's. Een stevige omhelzing van ons, Gijs en Hilda.

  • 24 Augustus 2014 - 12:33

    Ans:

    Dag lieve Anne,
    Genoten van je verslag en de prachtige foto's!!!! Ik blijf je volgen en wens je een onvergetelijke en waardevolle tijd toe ..... 'engel van hoop' zo wordt je hierboven genoemd, ik geloof dat dat de juiste omschrijving is voor jou... Dag lief kind,
    Liefs, Ans

  • 24 Augustus 2014 - 13:55

    Boudewijn:

    Indrukwekkend om je te volgen, nu weer op vleugels naar Braziel. Je flikt het toch maar weer als kleintje tussen de macho-mannen. Fijn dat je zo warm en professioneel wordt opgevangen. Geeft energie en dat heb je nodig. Veel succes en ik kijk uit naar nieuwe berichten en je verhalen rechtstreeks als je weer terug bent.
    Een stevige hug van Boudewijn

  • 27 Augustus 2014 - 12:03

    Aard:

    Hoi Anne, Leuk om te lezen dat je weer op pad bent en het goed bevalt. benieuwd naar de nieuwe verhalen en avonturen! Heel veel succes daar!

    Groetjes Aard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 09 Mei 2012
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 10622

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 01 Augustus 2015

anne's art therapy and trauma support

13 Augustus 2014 - 05 September 2014

Nieuw trauma-project in Brazilië

02 Maart 2012 - 16 December 2012

Werken met oorlogskinderen in Rio de Janeiro

Landen bezocht: