São Paulo versus Rio de Janeiro - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Anne Ouwelant - WaarBenJij.nu São Paulo versus Rio de Janeiro - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Anne Ouwelant - WaarBenJij.nu

São Paulo versus Rio de Janeiro

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 Augustus 2014 | Brazilië, São Paulo


Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie lieve en positieve reacties op mijn vorige berichtje! Met een warm hoofd, vol met indrukken, gesprekken, informatie en ideeën naar aanleiding van mijn bezoeken aan projecten in de afgelopen 2,5 week, schrijf ik even een update. Na nog een klein beetje de toerist te hebben uitgehangen in Porto Alegre ben ik afgelopen zondag afgereisd naar São Paulo, dat er vanuit het vliegtuig indrukwekkend en machtig groot uitziet! Nou schijnt het ook de grootste stad van Zuid-Amerika te zijn, dus misschien is dat wel logisch.

En – eerlijk is eerlijk – ik zag er stiekem best wel een beetje tegenop om naar São Paulo te gaan. Nadat ik me eindelijk wat meer op mijn plek begon te voelen in Porto Alegre (lees: ik wist (o.a.) waar de juiste sushi-boer zat), moest ik weer door naar São Paulo, een stad waar ik toch aardig wat gruwelijke verhalen over had gehoord. Het zou heel lelijk en ontzettend gewelddadig zijn. “Hmmm, waarom wilde ik ook alweer naar die stad?”, vroeg ik me af toen ik op het vliegveld zat te wachten. Maaaaaar… tot nu toe is het me 100% meegevallen! Nou zit ik ook niet middenin de stad, maar wat meer in de suburbs, waar ik in een appartementje verblijf naast de kerk en het huis van de pastor (beschermengeltjes alom dus). De projecten, die ik hier heb bezocht, liggen ook meer in die suburbs. Het is hier niet zoals in Rio, dat de sloppenwijken als het ware door de luxere wijken heen gedrapeerd liggen. De sloppenwijken liggen hier meer in de periferie.

Tijdens mijn bezoek aan een project in Santo Amaro ben ik samen met een maatschappelijk werker de sloppenwijk ingegaan om wat families thuis te bezoeken. En dat doet dan meteen wel weer heel erg denken aan de sloppenwijken van Rio: deze wijk lag op een berg, dus ook hier waren de huisjes op elkaar gestapeld, overal was er – ondanks de lokale stortregenbui – leven op straat, en ook hier passeerden we een “boca de fumo” (drugsverkooppunt). Groot verschil met een paar sloppenwijken in Rio is dat ik hier geen wapens zag bij dat verkooppunt, wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat die er ook niet waren… Ik heb kennis gemaakt met arme families, waarvan de kinderen deelnemen aan een sociaal project, waar de kinderen ook eten en drinken krijgen. Een vader, werkloos, alleenstaand en met twee dochtertjes, gaf aan hoe dankbaar hij het project is, omdat dit betekent dat zijn dochters doordeweeks overdag worden opgevangen en verzorgd, iets wat hij zelf (nog) niet kan garanderen. Op de terugweg van dit project naar mijn appartementje zette de pastor zijn tomtom aan en reed op z’n gemakkie door en langs allerlei sloppenwijken. Hij legde mij uit dat dat ook wel een verschil is met Rio: hier in São Paulo kom je minder snel in een sloppenwijk terecht, waar je op roadblocks met zwaar bewapende drugssoldaten uitkomt. Er is hier ook veel drugshandel en veel geweld daaromheen, maar dat is allemaal wat minder zichtbaar dan in Rio schijnbaar.

Het waren weer heel indrukwekkende en volle dagen met veel mooie projecten voor kinderen en jongeren. Te gek om te zien hoe hard er wordt gewerkt om kinderen uit de drugshandel te houden en hen weer kansen en mogelijkheden te geven! En overal, keer op keer, op ieder project blijkt er vraag te zijn naar het werk van Wings of Hope, naar méér kennis en meer (praktische) middelen voor de werkers om met getraumatiseerde kinderen en jongeren om te gaan. En hoe meer projecten ik heb gezien, hoe moeilijker ik denk dat het straks gaat zijn om te beslissen waar we een pilot project gaan starten. Gelukkig heb ik daar ervaren collega’s voor bij Wings of Hope, die al staan te springen om met mij te brainstormen.

Maar nu wil ik alle ervaringen en indrukken eerst even wat laten berusten. Gisteren was mijn laatste echte werkdag, vandaag heb ik het centrum van São Paulo gezien, vanavond neem ik mijn gastheer en –vrouw nog even mee uit eten (ik heb ingezet op een goede churrascaria!) en dan vlieg ik morgen naar Rioooooooo!!! Eindelijk! Hoe ontzettend gaaf om terug te gaan naar daar. Ik kijk er zó naar uit, en misschien nog wel het meest naar de verrassing die dit voor Fabio gaat zijn! Nanko haalt mij morgen op van het vliegveld en dan gaan we, althans zo is de planning, meteen Fabio verrassen. Hopelijk heeft die een beetje een sterk hart hahaha… Ik heb heel veel zin om terug te zijn in Rio, vijf dagen wat tijd voor mezelf en tijd om Braziliaanse en Nederlandse vrienden op te zoeken. Heerlijk! Alhoewel de situatie in Rio op dit moment niet zo heerlijk lijkt te zijn. Sinds de Wereldkampioenschappen voetbal voorbij zijn en de Fifa weer weg is, proberen in heel wat (gepacificeerde) wijken de drugssoldaten weer terug te komen. Dit leidt tot veel schietpartijen, ook in de – normaliter – rustiger wijken. Ik heb al aardig wat filmpjes en narigheid voorbij zien komen via internet, dus ik ben benieuwd hoe ik Rio, en dan met name de sloppenwijken, ga aantreffen. Ik houd jullie op de hoogte!

Voor nu, veel liefs voor allemaal & um beijo enorme,

Anne

  • 29 Augustus 2014 - 23:59

    Hilda En Gijs Wanders:

    Jij leeft voor tien, lieve Anne. Goed dat je nu even wat rust inbouwt. Dank voor weer een mooi verhaal. Het nieuws kan een mens dezer dagen treurig maken, jouw belevenissen zijn lichtpuntjes. Doe de groeten aan onze gemeenschappelijke vrienden in Rio. Ik verheug me op de eerste foto van Fabio. Een stevige knuffel van ons, Gijs.

  • 30 Augustus 2014 - 07:20

    Wij Drietjes :

    Lieverdje, heel veel plezier met het zien van oude plaatsen en vooral de ontmoetingen met vrienden!! Knuffel van ons. Ps. hoop dat ze de cadeautjes leuk vinden..

  • 30 Augustus 2014 - 07:43

    Laila:

    Lieve Anne, wauw wat n verhalen weer! Ik vind t ontzettend knap van je hoe je het allemaal aanpakt. Geniet van je tijd in Rio! Xxx

  • 30 Augustus 2014 - 07:46

    Liselot:

    Lieve Anne, wat mooi dat je je ervaringen zo deelt en je beschermengelen om je heen hebt! Die gaan straks mee naar RIO hè! Geniet van de ontmoetingen en van de mooie plekken! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 30 Augustus 2014 - 08:23

    Miep:

    Geniet!! Maar dat doen vollop!
    Liefs van ons

  • 30 Augustus 2014 - 12:00

    Toon:

    Lieve Anne
    Blij weer iets van jou te horen, ik lees het met genoegen en zie aan de foto's dat je het naar je zin hebt.
    Ik zie dat dit jouw stijl van leven is om andere mensen bij te staan, voor mij ben je een kanjer.
    Veel liefs en denk ook een beetje aan jezelf.
    Toon

  • 30 Augustus 2014 - 13:10

    Nanouk:

    whaaaaaah... nu de filmpjes gezien, die met jou echt hilarisch en de eerste is echt heul heul heul knap!!!

  • 30 Augustus 2014 - 16:00

    Nienke:

    Hey Anne,
    Heel veel plezier nog de laatste dagen! Ben benieuwd hoe het was om Fabio te verrassen!!
    Geniet ervan.
    Liefs

  • 31 Augustus 2014 - 15:50

    Eline:

    Heee meisssssss
    Heerrrrrrlijk die filmpjes en nu ook de foto's bekeken. Ziet er geweldig uit!!! En leuk om de kaartjes oefening in actie te zien!!!!
    Geniet nog even daar....
    Tot snel!!!

    Liefs Eline

  • 02 September 2014 - 14:34

    Hilde Intervisie:

    Lieverd, wat een verhalen. Geweldig om te lezen. Ik ben trots op jou!
    Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 09 Mei 2012
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 10620

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 01 Augustus 2015

anne's art therapy and trauma support

13 Augustus 2014 - 05 September 2014

Nieuw trauma-project in Brazilië

02 Maart 2012 - 16 December 2012

Werken met oorlogskinderen in Rio de Janeiro

Landen bezocht: